آشنای با بهداشت محیط


محیط به مجموعه ای از شرایط خارجی و تاثیرات وارده ناشی از آنها بر زندگی یک موجود زنده اطلاق می گردد. طبق تعریف ،‌محیط شامل هوا ، آب و خاک و روابط بین آنها و کلیه موجودات زنده می باشد. بر این اساس هدف «بهداشت محیط» کنترل کلیه عواملی است که بالقوه و بالفعل تاثیرات سوئی بر  بقا و سلامتی انسان اعمال می کنند. بیماریهای بسیاری با عوامل گوناگون اعم از بیولوژیک و شیمیایی از طریق آب ،‌هوا و مواد غذایی بسیاری از عوامل محیطی سلامتی انسان را تهدید می نمایند. راهبرد اساسی بهداشت محیط در مهار این بیماریها کنترل منبع بیماری ، نحوه سرایت و تامین بهبود شرایطی است که حساسیت فرد را افزایش دهد . فعالیتهای بهداشت محیط بسیار گسترده و متنوع بوده و برنامه های مختلفی اعم از عملیات مهندسی ،‌فعالیتهای آموزشی و پژوهشی ، اقدامات اصلاحی ، کارهای ستادی و مدیریتی و غیره را شامل می گردد.

برخی از مهمترین برنامه های بهداشت محیط عبارتند از :

      پیشگیری از بروز سوانح و حوادث ،‌کنتزل آلودگی هوا ، پیشگیری از بیماریها واگیر ،‌بهداشت محیط در موارد اضطراری ،‌نظارت بهداشتی بر تهیه ،‌توزیع و فروش موادغذایی ،‌کنترل بیماریهای ناشی از مواد غذایی و مسمومیت ها ،‌کنترل مواد زاید خطرناک ،‌بهداشت مسکن ، حفظ سلامتی در محیط های بسته ،‌کنترل حشرات و جوندگان ،‌بهداشت اماکن عمومی ،‌کنترل سر وصدا ،‌کنترل عوامل مزاحمت آفرین ،‌بهداشت شغلی ، بهداشت و ایمنی فرآورده های تولیدی ،‌کنترل پرتوها ،‌بهسازی اماکن و فعالیتهای تفریحی ،‌تصفیه و دفع فاضلابها ،‌مدیریت مواد زاید شهری و مواد زائد خطرناک ،‌بهداشت شناگاهها و سایر تفریحات آبی ،‌تامین آب آشامیدنی سالم .

اقدامات اساسی بهداشت محیط را می توان در قالب چالش های عمومی و اختصاصی آن طبقه بندی کرد . توفیقات نظری و عملی در زیرگروههای هریک از محورهای چالش مذکور سرانجام منجر به تحقق هدف اصلی بهداشت محیط یعنی حفظ و ارتقای سلامتی و بهبود سطح زندگی افراد جامعه می گردد.

ساختار چالشهای بهداشت محیط


چالشهای تخصصی

چالشهای عمومی

هوا

علوم عمومی

آب و فاضلاب

ارتباطات و آموزش

مواد زائد جامد

برنامه ریزی و مدیریت

مواد زاید خطرناک

مهارتهای فنی عمومی

مواد غذایی

مهارتهای ستادی و نظارتی

سروصدا

نگرش حرفه ای

حشرات و جوندگان

 

پرتوها

 

محیط های بسته

 

مواد شیمیایی در محیط

 

جمعیت و مسکن

 

آسیبهای زیست محیطی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد